Nyhetsbrev Riksskådebanan maj 2010
Vänner, anställda, förtroendevalda, medlemsorganisationer,
partners!
Stängt mellan hägg och syrén, stod det på skomakarskylten.
Skönare än så här blir det inte. Nu är det försommar. Rakel
från Palestina, bosatt i Stockholm sedan många år, tycker
också att det är skönt. Men det vackraste hon vet är en
naturupplevelse av helt annat slag. Oundvikligen är vi präglade
av våra tidiga erfarenheter i livet. Det vackraste jag vet,
behöver inte med nödvändighet vara det vackraste du vet.
Däremot kan vi faktiskt bestämma oss för att antingen bli djupt
och intensivt intresserade av varandras skönhetsideal, eller att
låta bli. Och om vi tackar ja till varandras preferenser finns
omedelbart förutsättningarna där att upptäcka att det vackra
för dig även kan bli vackert för mig. Och vice versa.
För så är det; vad som är vackert eller fult, skönt eller
oskönt är inte entydigt. I Sverige bär vi definitivt på ett
arv om vad som är vackert, och vi släpar på föreställningar
om "rätt smak", där vi otvetydigt är påverkade av
personer, skolor, föreningar och institutioner som är ungefär
samtida med idéer om folklig upptuktelse och hygien för att inte
tala om ren rashygien. Skillnaden är dock att vi, som nation,
aktar oss för att tala om det som andra världskriget definitivt
satte stopp för. Nu har "rätt smak" däremot
transformerats till något som på en och samma gång blivit både
mera förgrovat och sofistikerat. Det är ett socialt/ekonomiskt/
kommersiellt signal- och regelverk som handlar om hur vi ska vara
och hur vi ska konsumera; var vi ska bo, vad vi ska arbeta med,
vad vi ska göra under fritiden, vilka vi ska umgås med, hur vi
ska klä oss, bete oss, hur vi ska inreda våra hem, uppfostra
våra barn och så vidare i all oändlighet. Uppsättningen av
sociala och ekonomiska markörer är dock mindre oförargliga än
sommarfräknar på uppnäsan, därför syftet bakom idén om
"rätt smak", är, då som nu, en absolut strävan efter
åtskillnad. Eller kanske något på gränsen till åthutning, i
riktningen uppifrån och ned, om än i lite mer modern form än
trettiotalets dito.
Naturligtvis dras inte alla med strömmen; men tillräckligt
många för att fenomenet "rätt smak" får betydelse
för hur sanna och solidariska vi lyckas vara som människor och
medmänniskor, som föräldrar, grannar och kollegor.
Och förvisso är det så att både organisationer och
institutioner i likhet med individer påverkas av det som kallas
tidens strömningar.
När Riksskådebanan strax ska fira hundra år, i augusti, ställs
också frågan om hur tilldragande, eller, nödvändiga tanke,
motbjudande, organisationen är. Eller har varit. Lider
organisationen också av idén om "rätt smak". Fanns
det möjligen ett drag av upptuktelse i tidernas begynnelse, när
teatern i skådebaneregi skulle bli ett
"bildningsmedel"?
Och vad betyder det i så fall i dag? Inte så att
skådebanerörelsen skulle utmärka sig bland andra organisationer
och folkrörelser, men likväl befinna sig i samma fåra.
Är organisationen öppen för olikheten? För andra och andras
idéer? Kan en organisation drabbas av inskränkthet och
fördomar, av falskhet, lögn, fåfänga och koketteri? Och om det
är så, går det att förhindra att så sker? Och i så fall hur?
Jag tror att de här frågorna är motiverade, inte minst därför
att Sverige är ett land som är ordentligt förändrat inte bara
under hundra år utan också under senare år. Det är inte få
svenskar som just blivit svenskar under de senaste tjugo åren,
inte för att de är födda här utan därför att de har flytt
och flyttat hit.
Gårdagens riksnyhet som dånades ut i varje nyhetssändning timme
efter timme var resultat av en undersökning som säger att
främlingsfientligheten minskar. Granskar man undersökningen
framgår det att fördomarna de facto har minskat, från
astronomiskt höga höjder, till ännu oförsvarbart höga
nivåer. Det vill säga kvar finns tillräckligt många människor
som lätt kan förledas att ta politiskt parti för
främlingsfientlighet, i stället för att ta avstånd från
densamma. Kvar finns mera rädsla än tillit och empati. Det är
graverande. I elfte timme, i september är det riksdagsval, finns
det möjligheter för varje demokratisk organisation, på alla
nivåer, att anta utmaningen; att argumentera mot det
främlingsfientliga, för det mänskliga.
Om vi ser på det som slarvigt kallas
"kulturutbudet", så kan man omedelbart konstatera att
de idéer och tankar som vi får till oss genom det allra mesta
inom media, teater, film, musik, av så kallad populärlitteratur
eller genom att betrakta populärbilder, ständigt signalerar vad
som är "rätt" och "vackert", på samma sätt
som vi omedelbart får veta vad som är fult eller kitsch.
Problemet är att också smala medier talar om för oss vad som
är kitschigt. Inte alltid direkt, men indirekt. Anmärkningsvärt
är dock att etiketten kitschigt mycket sällan utmärker det som
är designat, eller dyrt, eller producerat i västvärlden.
Istället klistras den över den fattiga delen av klotet.
Etiketten sätts på tankar, religiösa symboler, på varor, ja
på allt som produceras på de platser som många av de nya
svenskarna kommer ifrån. Det är de fattigas och papperslösas
hemlandskulturer som bli osköna, otilltalande, oestetiska. På
samma sätt som småfolkskulturen en gång betraktades som oskön
och undermålig under svenskt trettiotal. Den här hållningen,
arrogansen, riktas i dag mot de människor som ständigt hamnar i
underläge, som varken är utbildade eller enligt våra egna mått
mätt, bildade. Det är de som inte anses duga till jämlikar,
utan tvingas att kvalificera sig för medborgarskap om den saken
över huvud taget blir aktuell.
Nongnarin Johansson född i Thailand, bosatt i Skåne,
berättar i Riksskådebanans senaste årsberättelse (2009års
verksamhet), vad hon förväntar sig av Sverige. "Jag skulle
känna mig stolt om svensk teater vill visa något annat av
Thailand; landet har ju egna konstnärer, egna musiker, egna
författare och egna skådespelare."
Hennes kurskamrat på den skånska folkhögskolan, hennes namn är
Halina, och hon är född i Somali, har också förväntningar i
samma intervju: "Jag vill att mina förfäders berättelser
ska bli allas. De berättelserna är viktiga i mitt liv, och är
mitt liv. Det är spännande berättelser som förde oss samman,
både unga och gamla. Vi kom nära varandra. Alla vi som satt där
och lyssnade, och vi kom att förstå lika mycket av det
mänskliga son någon bok kan berätta"
Är det så orimligt att ta Nongnarin och Halinas tankar på
allvar? Att göra något konstnärligt av det de har tagit med sig
till sitt nya land? En viktig uppgift för en demokrati och
solidaritetsorganisation inom kulturområdet handlar just om det
här - demokrati och solidaritet. För att vända på
föreställningar om vad som är "rätt" eller
"fel", så måste någon gå före och just våga visa
att det inte bara finns en sorts "bra smak" utan många
olika sorters bra smak. Själv ser jag gärna att Stadsteatern i
Malmö sätter upp en pjäs baserad på Nongnarins eller Halinas
egna berättelser. Där de två inspirationskällorna varken
exotiseras eller problematiseras utan bara får stå för det de
faktiskt är, goda påskyndare till bra berättelser. Men för att
det ska bli av måste blicken och intresset riktas åt deras
håll. Och inte åt något annat.
Riksskådebanans årsberättelse (årsbok) ligger på
Riksskådebanans hemsida, den tryckt och klar för distribution.
Varje medlemsorganisation inklusive regional skådebana är
välkommen att beställa årsberättelsen från och med nästa
vecka (vecka 22) då Riksskådebanans huvudkansli är tillbaka i
Stockholm, på samma adress som för tre år sedan, nämligen
Bellmansgatan 30, postadress Riksskådebanan,
Box 175 06, 118 91 Stockholm. Tanken med årsberättelsen eller
årsboken är tvåfaldig; den ska tjäna både som ett internt
dokument i skådebanerörelsen och Riksskådebanan och som ett
externt i marknadsföringssyfte.
Årsberättelsen beställs från samma e-postadress som hittills
ulla.tengling@skadebanan.se
Förberedelserna inför Riksskådebanans eget
hundraårsjubileum i Stockholm pågår; klart fram till nu är att
Riksskådebanans höstmöte hålls redan under fredagen den 27
augusti. Lördagen den 28 augusti ordnas under eftermiddagen ett
seminarium där fyra politiker bjuds in för att samtala, och
svara på skådebanespecifika frågor. Efter detta seminarium
ordnas en kulturfest.
Medarrangör under seminariet är nätverket "Koalition för
kulturdebatt", där Riksskådebanan ingår tillsammans med en
rad andra nationsövergripande kulturaktörer.
Söndagen 29 augusti är Riksskådebanan åter ensam värd för
jubileet.
Ett mera detaljerat program som omfattar såväl höstmötet
den 27 augusti samt jubileumsaktiviteter det två följande
dagarna, kommer att riktas till samtliga skådebaneregioner samt
övriga medlemsorganisationer före midsommar.
Riksskådebanans insats under höstmötet/ jubileet blir att stå
för program, förtäring, lokal och andra direkta kostnader som
följer med själva arrangemanget. Inbjudan att delta under
höstmötet riktas till Riksskådebanans medlemsorganisationer.
När det gäller skådebaneregionerna går inbjudan till varje
skådebaneregions verksamhetsansvariga samt till ordförande och
ytterligare en styrelseledamot i varje region. Inbjudan att delta
i jubileumsfestligheterna riktas till samma personer i varje
skådebaneregion och till övriga medlemsorganisationer samt till
ett antal personer därutöver som har och har haft särskild
betydelse för Riksskådebanans ställning och utveckling.
En väsentlig skillnad från tidigare år, då Riksskådebanan
bjudit in till höstmöte, är dock att i år svarar samtliga
inbjudna för sina egna rese- och logikostnader, varför alla som
vill vara med från respektive regionen uppmuntras att på egen
hand boka resa och hotell redan nu.
Det vill säga ingen bokning kommer att ske via Riksskådebanan!
Förklaringen till nyordningen är, som de flesta känner till,
ett nytt ekonomiskt läge då det statliga anslaget för
Riksskådebanans verksamhet blivit kraftigt reducerat. (Undantagna
från denna nya princip är dock Riksskådebanans egna
styrelseledamöter, där Riksskådebanan står för rese- och
logikostnaden.)
Som vi tidigare informerat om kommer Riksskådebanan att
medverka inom ramen för nätverket "Koalition för
kulturdebatt" under den så kallade politikerveckan i Visby i
sommar. Koalitionen för Kulturdebatt svarar för en
manifestation, i anslutning till politikertalet i Almedalen i
Visby den 6 juli. Koalition för kulturdebatt har inför
manifestationen producerat en antologi där tolv
kulturorganisationer medverkar. Riksskådebanan är en av dem. Det
man gemensamt vill - inom koalitionen - är att kulturfrågorna
ska ges stort utrymme under valrörelsen, så att det efter valet
ska märkas att kulturpolitiken skjutit fram sig position i
förhållande till det som kallas andra
"politikområden" och till svenskt samhällsliv i stort.
För skådebanerörelsens och Riksskådebanans del handlar det
ständigt om att vinna respekt och förståelse för det arbete
som utförs när det gäller att ordna kulturmöten som annars
inte skulle bli av, sedda ur ett rättviseperspektiv och där
behoven finns.
För dig som vill delta under den här dagen i Visby kontakta
helena@klys.se
Ytterligare information om manifestationen finns på koalitionens
hemsida www.kulturdebatt.nu
Med vänliga hälsningar
Ulla Tengling
Förbundssekreterare
Riksskådebanan