Nyhetsbrev Riksskådebanan
januari 2010
Till skådebanevänner; anställda, förtroendevalda,
medlemsorganisationer, partners m fl
Alla företag och organisationer motiveras av en idé.
Vad är det då för skillnad mellan de verksamheter som drivs av
en kommun, ett landsting eller av staten själv vid jämförelse
med verksamheter som drivs av andra?
De senaste tio, femton åren har det inte varit ont om argument
varför det samhällsdrivna ska ge upp; knoppa av och sälja ut.
Och om man inte ska gå hela vägen; att entreprenörer tar över
och med det offentligas goda minne driver det som tidigare var
självklart att kommunen eller staten själv stod för fullt ut.
Barnavård, ungdomsvård, sjukvård och äldrevård drivs nu av
privata företag som aldrig förr. Sverige slår rekord i
privatiseringar. Exempel på både den privata vinsten och den
mänskliga vinsten av privatiseringar saknas inte. Lobbyisterna
är effektiva när det handlar om att berätta framgångssagor,
men mindre bra på att tala om det demokratiunderskott som också
är en konsekvens av privatiseringar och verksamheter på
entreprenad.
Det som hänt vid privatiseringar är de facto, efter mera seriös
granskning, att beslutsvägar har blivit rakare och kortare.
Administrativa överbyggnader inom det privat drivna har kapats
med fotknölarna, eller rättare aldrig fått en chans att växa.
Inte så sällan har brukarna själva fått större plats än i
den gamla ordningen. Känslan av ökad kostnadsmedvetenhet är
påtaglig; ja till och med så påtaglig att den då och då blir
direkt stötande när det som förr var hederlig och aldrig
ifrågasatt medmänsklighet ställs mot ekonomisk nytta och
samhällsnytta.
Det privata, det vill säga det privatägda, till skillnad från
samhälls eller gemensamt ägda daghem är borta och privata
skolor och sjukhus finns nu överallt.
En ny kultur är inte på väg att sätta sig - den har redan satt
sig.
Men varken barnomsorg, skolor eller sjukvård klarar sig på
egen hand, på en helt fri marknad. Det gemensamma, det
offentliga, det vill säga det skattefinansierade, är inte bara
en stor och viktig kund på denna privata marknad utan den
ekonomiska förutsättningen för verksamhetens existens.
Kanske är de också en tidsfråga tills även den
samhällsdrivna kulturen privatiseras.
Stadsbibliotek, stadsteatrar och konsthallar kan bli intressanta
privatiseringsobjekt; särskilt om man är garanterad en offentlig
kund/intäkt.
Man kan leka med tanken vad för slags böcker som ägaren till
det privatägda biblioteket, som ska gå med vinst, vill ha i
hyllorna.
Det går också an att fundera över vad för slags
teaterföreställningar som blir intressanta för den
vinstdrivande teatern, och vad för slags bilder den vinstdrivande
konsthallen tänker visa. Kommer inte valet att avgöras av hur
stora intäkter man räknar med? Är det då lönt att sätta upp
en pjäs av en okänd debutant, istället för en redan känd
musical?
Men tänk om, kan vän av ordning invända, det idéburna
kulturlivet och föreningslivet står för ett övertagande av det
offentligt drivna, vad händer då? Leder det också till
kulturförflackning? Eller är risken lika stor att utvecklingen
går i den riktningen?
Det här är ingen hypotetisk tanke. På sjuttiotalet förde
Sverige en kulturpolitik, under devisen " Det som kan skötas
lika bra eller bättre av det ideella föreningslivet, ska inte
drivas i samhällig regi".
Hur tänkte man då?
För det första tänkte man inte i första hand i krassa
ekonomiska termer. Man förväxlade inte föreningar med
entreprenörer, som skulle exempelvis skulle utföra kommunala
uppgifter på kommunens villkor.
Man tänkte snarare på det engagemang och den lidelse som kan
finnas för en särskild sak, i en förening eller en folkrörelse
som drivs av en bestämd idé, samt den värdefulla erfarenhet och
kunskap som ett långvarigt engagemang för en viss sak medför.
Det här var en kvalitetsaspekt. Man förutsatte inte heller att
samma engagemang kunde existera i den regelstyrda kommunala eller
statliga administrationen, när det blev eller var sin egen
utförare. I föreningslivet såg man däremot en kontinuitet i
idé, ambition och person som saknade motsvarighet inom det
kommunala eller statliga. Här, i det ideella arbetet, fanns det
människor som gav av sin fritid, ja som ansåg att intresset för
en viss sak var så viktig att man gärna ägnade fritiden åt
den. Att föreningslivet såg sig själv i utförarrollen var en
självklarhet. Därtill hörde det till att det fria
föreningslivet stod öppet för alla och envar som vill vara med.
Politiker och medborgare kunde granska effektiviteten i det
föreningsdrivna, på samma sätt som det föreningsdrivna alltid
fick ge stor plats åt den egna demokratin, medlemsinflytandet.
Bakom dagens privatiseringar kan man tvivels utan tala om att
det också finns ett engagemang för själva saken, men här är
saken inte så sällan synonym med, just det, vinsten. Vilket
förstås inte hindrar att det kan finnas en kombination av både
vinstintresse och intresse för en annan sak som står utanför
vinstintresset, exempelvis bra barnomsorg. Problemet är dock att
det lätt uppstår eller snarare är inbyggt
intressemotsättningar mellan det som är riktigt bra, den höga
kvaliteten, och själva vinsten av den enkla anledningen att det
som är riktigt bra nästan alltid kostar lite mera.
Till den här historien ska dock tilläggas, i sanningens namn,
att det idéburna lyckades olika bra; det som var stor framgång
på vissa håll var inte lika bra på andra håll.
Men likväl, allt talar för att den starka argumentationen för
privatisering av det offentliga blir ännu mera relevant och
träffsäker om man istället tänker sig samma argumentation utan
att den ekonomiska vinningen ska vara främsta incitamentet. Och
där kommunen inte ger upp sitt ägande; men visar stor tillit
till föreningslivets engagemang.
I utförsäljningstider, eller då kommuner och staten lägger
över vitala verksamheter till entreprenörer och samtidigt
avhänder sig demokratisk insyn och ansvar, kan det i alla fall
vara värt att tänka på riskerna med ett vinstdrivande
kulturliv, alternativt fördelarna med ett starkare
föreningsdrivet kulturliv.
På tågresan från Falun till Stockolm en kall januarikväll
tänker jag på det här efter att ha talat med Suzanne Lazar.
Suzanne är ansvarig för skådebaneverksamheten i Dalarna. Jag
har under besöket bland annat intervjuat henne för
Riksskådebanans årsbok. Vad tycker hon nu efter fem år i
Skådebanan om själva verksamhetsidén?
Hon ger både ett kort och ett långt svar.
Det korta handlar om idébattens betydelse i en levande kultur, i
en levande demokrati.
Där, bland annat, ser hon en stor uppgift för sin skådebana.
- För var annars ska de kontroversiella frågorna ställas?
Arenorna för fri debatt krymper. Man måste kunna skriva om det
kontroversiella, det motsägelsefulla, men man måste också kunna
samtala om det. Bakom många motsägelsefulla frågor finns
olikartad ideologi och människosyn.
Frågan om privatdrivet, för vinstens skull, och
föreningsdrivet, för sakens skull, är en fråga som kan
ställas på sin spets i en idédebatt inom skådebanerörelsen.
Hon säger det inte, men jag tänker så.
Idédebatten är nämligen viktig i konsten och kulturen. Konsten
själv reser frågor som mera sällan har med själva konsten att
göra, i någon slags avgränsad mening, men desto oftare angår
hela samhället. Det är därför varje demokratiskt samhälle
måste leva både i och med konsten; det är där beslut kan
granskas utifrån nya perspektiv, det är det dolda agendor,
ordningar, system och strukturer kan göras synliga. Och det är
där genom denna ventil den friska luften släpps in.
Efter en rejäl genomgång av redovisningarna av samtal i
tillfälligt sammansatta grupper ( under Riksskådebanans
höstkonferens) och i skådebaneregionala styrelser, av rörelsens
eget under flera år bearbetade förslag till idédokument, är
det inte utan att skådebanerörelsen själv bör ta tag i den
egna idédebatten på ett helt nytt sätt. Där diskussionen
måste bli mycket mera ärlig.
Det som inte bara är dolda utan också helt öppna agendor,
ordningar, system och strukturer och intressen behöver göras
ännu mera synliga, transparanta, eller säg problematiseras,
medvetandegöras.
Med andra ord ett fullständigt ärligt tillitsfullt och öppet
samtal krävs nu om vad man vill med sitt intresse eller vad för
slags, eller vems, intresse och intressen man står för både som
individ och som grupp. Och vad man gör eller kan göra om det
egna intresset sammanfaller med organisationens intresse, eller om
det inte gör det. Hur olika kan man tolka stadgarna? Och sist men
inte minst bör man komma tillrätta med om vad som kan vara
språkliga hinder istället för verkliga hinder för samsyn; om
man exempelvis har likartade intressen, likartade ambitioner och
visioner som dem man inte tror sig dela dessa intressen med
därför att man helt enkelt uttrycker sig på ett sätt som kan
missförstås.
Kvar blir nämligen flera frågor om missförstånd eller ej efter
att bland annat ha läst synpunkter i "svarsmaterialet".
En synpunkt som läggs fram av en arbetsgrupp med representanter
från flera regionala skådebanor är till exempel att
skådebanerörelsen inte ska lägga sig i eller ha synpunkter på
hur rekryteringen sker till den högre konstnärliga utbildningen!
I Riksskådebanans verksamhetsplan som antogs av årsmötet
2009, och som Riksskådebanan har arbetat efter och som för
övrigt inspirerades eller styrdes en hel del av Kulturrådets
förväntningar på verksamheten, fanns med all tydlighet den
ambition inskriven som handlar om att skådebanerörelsen ska
medverka till att minska snedrekryteringen till högre
konstnärlig utbildning. Och därtill samverka med högskolorna i
detta syfte.
Ambitionen har sin förklaring i såväl Riksskådebanans som de
regionala skådebaneorganisationernas stadgar, där det talas om
rättvisa. Ingen högre utbildning har så få elever med från
socialgrupp tre, än just de konstnärliga utbildningarna.
Konsekvenserna av den här snedrekryteringen är flera. Men mest
iögonfallande är att det i den konstnärliga sfären försvinner
en mängd erfarenheter som skulle kunna ges konstnärliga former;
det här gäller såväl inom scenkonsten som inom musiken,
litteraturen och bildkonsten.
Den 27 mars håller Riksskådebanan sitt årsmöte i Stockholm.
Varje medlemsorganisation i Riksskådebanan har möjlighet att
både nominera kandidater till styrelsen, samt motionera, det vill
säga lämna förslag till eventuella förändringar när berör
Riksskådebanan, fram till den 27 februari.
Både nomineringar och motioner ställs till Riksskådebanan.
Både Riksskådebanan och regionala skådebanor har ansökt om
medel för verksamheten för verksamhetsåret 2010 hos Statens
Kulturråd. Det senaste beskedet som Riksskådebanan tagit emot
från Kulturrådets handläggare är att det sannolikt inte blir
något svar på ansökningarna förrän under andra hälften av
februari. Och att det då kan bli aktuellt med nedskärningar i
bidragen, jämfört med i fjol, på mellan tjugofem och trettiofem
procent. Nedskärningarna kommer dock inte slå lika mellan de
ansökande; utan allt görs utifrån enskilda bedömningar på
varje ansökan.
Statliga nedskärningar i bidraget till skådebanerörelsen har
varit en sanning sedan handläggaren från Statens kulturråd
deltog under Riksskådebanans höstkonferens. Detta hindrar dock
inte att det är med beklagan som hela skådebanerörelsen måste
vänta på besked om hur mycket pengar det rör sig om.
Det gäller ju budgeten för det här året, år 2010.
Med vänliga hälsningar
Riksskådebanan
Ulla Tengling
förbundssekreterare