Nyhetsbrev Riksskådebanan februari 2010
Till förtroendevalda, anställda, vänner,
medlemsorganisationer, samarbetspartners, med flera
Februari; snövit och kolsvart. När beskedet äntligen kommer
från Kulturrådet, kulturmyndigheten, om hur man fördelat årets
bidrag till skådebanerörelsen så börjar telefonen att ringa.
Paradoxalt nog kan man bara svara att den här rörelsen, som
arbetar utifrån en rättviseidé, ja där själva verksamheten
handlar om solidaritet, att jämna ut och rätta till, drabbas nu
av det som rimligen bör uppfattas som rättvisans motsats. Det
samlade anslaget till hela skådebanerörelsen är rejält
reducerat jämfört med i fjol.
Visserligen finns det inte hur mycket pengar som helst i
Kultursverige. Men det finns pengar. Och organisationer som
väljer att arbeta utifrån andra förtecken än att kultur ska
generera pengar har det knepigt just nu. Kanske hänger det ihop
med ett samhällsklimat där var och en ska bli sin egen lyckas
smed, där man ställer individen mot kollektivet, och
självförverkligande mot solidaritet? Där frustrerade
arbetslösa ska konverteras till glada entreprenörer och där
sjukdom blivit en fråga om opassande livsstil. Kort sagt att vi
blivit medborgare i ett elitistiskt samhälle. Där kulturen och
konsten med sina frågor, och ganska många besvärliga frågor,
inte är riktigt välkomna!
I veckan som gick blev "kultursamverkansutredningen"
klar.
Betänkandet är ett svar på kulturpropositionens förslag om
att utreda hur självbestämmandet över kulturen i skilda
regioner ska te sig. Det som har kallats
"portföljmodellen". Det vill säga hur statens pengar (
pengar som kommer från regeringen/ kulturdepartementet/
kulturrådet ) ska hanteras när de pytsas ut i regionerna.
Utredaren, förre moderatpolitikern tillika landshövdingen i
Västerbotten Chris Heister, har dock valt att överge begreppet
portföljmodell och talar hellre om något större och tyngre,
flexibla koffertar, där själva poängen är att intensifiera
dialogen ytterligare mellan stat, kommuner och landsting så att
kulturen ska kunna flöda fritt mellan de skilda nivåerna.
"Koffertmodellen" är sedan tänkt bli verklighet nästa
år, 2011, i Skåne, i Västra Götaland, på Gotland, i Halland
och i Norrbotten. Idén är att landstingen ska göra
flerårsplaner för kultur, för att kunna tillgodogöra sig de
nya statliga medlen. Kommunerna är sedan skyldiga att föra, som
det heter, en dialog med lokalsamhället, det som den nuvarande
regeringen gärna kallar civilsamhället, för att förankra
planerna.
Och det är här i "civilsamhället" som
folkrörelser, det frivilliga och ideella kulturlivet, befinner
sig.
Riksskådebanan och Skådebanan i Skåne kommer tillsammans med
studieförbundet Sensus, inspirerade av ett initiativ från
nätverket Ideell kulturallians där Riksskådebanan ingår, att
stå för värdskapet när det ideella kulturlivet i Skåne samlas
i Malmö den tionde april för att diskutera på vilka villkor det
ideella kulturlivet vill föra en dialog.
Ideella lokala och regionala organisationer i Skåne kommer
således att bjudas in för att samtala med varandra och komma
överens om vad man tycker är väsentligt när det gäller den
nya ordningen. Det som sedan kommer fram av och ur
samtalet/samtalen ska sammanföras med likartade samtal som hålls
i andra regioner där det är meningen att "kofferten"
ska bli verklighet.
Inte minst kommer fokus i diskussionen att lika på vad som kan
bli konsekvenserna av en regionalisering där det handlar om att
"förankra kulturpolitiska planer". Risken finns att
just värdet av det fria och frivilliga reduceras i stället för
att bli, så som det förtjänar, förstärkt.
I samhället i stort är det nämligen viktigt, för
demokratins skull, och för skådebanerörelsens del, att
ständigt och jämt påminna sig om värdet av det fria och
frivilliga. I skådebanerörelsen är det fria och självständiga
basen i organisationen. I klartext betyder det att ingen kan komma
utifrån och ställa krav på hur organisationen ska agera, utan
tvärtom, den politik som förs i organisationen måste fattas av
organisationen själv i öppna demokratiska rum. Annars riskerar
organisationen att både förlora sitt värde och sin legitimitet.
Det kan låta som ett understatement men är väl så viktigt i
tider då många tror att själva förståelsen och känslan för
demokrati kommer av sig självt, eller på något egendomligt
sätt går i arv. Det gör den nämligen inte. Den måste
ständigt erövras. Förstås, och övas in. Det är ett
kretsloppsarbete, i generation efter generation!
Riksskådebanans årsmöte den 27 mars närmar sig; i likhet
med tidigare år ordnas visserligen inte själva årsmötet, men
händelserna kring årsmötet, i samverkan med en annan kulturell
aktör. I år blir det själva teatern som konstform, och ett
seminarium, som kommer i fokus. Platsen är Orionteatern i
Stockholm och samverkanspartnern är just Orionteatern ( i fjol
var det som de flesta säkert minns en samverkan med Konstfack som
var aktuell)
Årsmötet startar redan klockan åtta på morgonen och pågår
fram till lunch, och efter det, klockan tretton, inleds det
seminarium som just ordnas i samverkan med Orionteatern. Temat
för seminariet är kultur och fred.
Förklaringen till det här temat är det långa ja rent
historiska sambandet mellan fredsrörelsen och kulturens egen
strävan efter ett mera civiliserat samhälle. Den senaste
kulturutredningen talade inte alls om kultur i samband med fred,
inte heller fanns det något i direktiven till utredningen som
påminde om den relationen. Inte minst på grund av denna
"glömska" om sambandet mellan kultur och fred, men
framför allt därför att ämnet i sig är synnerligen
betydelsefullt, föll valet på detta tema som angår
skådebanerörelsen lika mycket som teatern. I den internationella
fredsrörelsen finns nämligen en grundläggande tanke; att livet
är okränkbart. För att detta i och för sig enkla med samtidigt
fantastiskt stora ska bli sanning, och handling, krävs dock
förändringar som förutsätter såväl samtal som förståelse,
kunskap och respekt för såväl likheter som olikheter. Både
mellan länder och mellan individer. För att komma dithän, i
arbetet för den djupa ömsesidiga förståelsen, finns ingen
annan väg, eller bättre väg, än de konstupplevelser som får
oss alla att inse att jag skulle kunna vara du, och du skulle
kunna vara jag. Det vill säga själva inlevelseförmågan i en
annan människas livsbetingelser.
Efter seminariet som bland annat kommer att ledas av den
konstnärliga ledaren för Orionteatern, Stina Oscarson, och där
debattörer som bland annat den förre ärkebiskopen KG Hammar och
artisten Olof Buckard kommer att delta, blir det en paus som sedan
följs av teaterföreställningen Mor Courage - en tolkning av
Bertolt Brechts Mor Courage och hennes barn ( nära temat för
dagens seminarium; en berättelse om affärskvinna som förlorar
sina barn och om hennes inblandning i ett pågående krig)
När föreställningen, som också ges på och av Orionteatern,
är slut vid tjuoettiden ges det sedan möjlighet för alla som
vill fortsätta kvällen, att både tala om själva
föreställningen och/eller att dyka ned var som helst i detta
övergripande samtal om kultur och fred.
Årsmötet, det vill säga årsmötesförhandlingarna, kommer
att rymma de punkter som finns under paragrafen årsmöte i
Riksskådebanans stadgar. Årsmötet i Riksskådebanan är en av
årets viktigaste händelser i skådebanerörelsen; det kan vara
värt att påminna oss om.
Skådebanerörelsens signum är både den solidariska
verksamhetsidén och den demokratiska verksamhetsformen. Båda
delarna är lika viktiga.
Till Riksskådebanans styrelse väljs de personer som med stort
ansvar ska sörja för verksamhetens genomförande och kvalitet
under hela verksamhetsperioden, det vill säga från årsmöte
till årsmöte.
Till stöd och som riktmärke har styrelsen den verksamhetsplan
som årsmötet fattar beslut om, och som rymmer årets program.
Programmet, planen, baseras på verksamhetsidén som i sin tur är
formulerad i stadgarna.
Det som står i verksamhetsplanen ska sedan genomföras, och
vid verksamhetsårets slut ska man granska om det man under
årsmötet gemensamt fattat beslut om är genomfört. De
styrelsemöten som ordnas under året är i huvudsak sammankomster
där man diskuterar hur väl man kan leva upp till programmet,
verksamhetsplanen. Och ser man problem på vägen så löser man
dem gemensamt. Styrelsens uppgift är att svara för kontinuitet,
sammanhållning och integritet. Varje styrelseledamot kan väcka
nya frågor inför varje styrelsemöte. Och det är i styrelsen,
och ingen annanstans, som de frågor som berör Riksskådebanans
arbete ska avhandlas.
När verksamhetsåret är slut upprättas ett bokslut och en
verksamhetsberättelse. Verksamhetsberättelsen ska, precis som
det låter, berätta om verksamheten under året, hur väl
styrelsen lyckats med verksamhetsplanen. De av årsmötet utsedda
revisorerna granskar både bokslut och verksamhetsberättelse.
Därtill granskar de protokoll och även andra dokument som varit
viktiga för verksamhetens genomförande. Därefter skriver de en
revisionsberättelse.
Sedan är det årsmötets sak, det vill säga de valda ombuden,
att besluta om att ge styrelsen ansvarsfrihet samt att välja en
ny styrelse inför kommande verksamhetsår.
I Riksskådebanan finns traditionen att även de personer som
väljs som ersättare kallas till samtliga styrelsemöten, och
förklaringen till det är att det är väsentligt att ersättarna
är väl införstådda i styrelsens arbete i de fall de går in
och just ersätter (därav namnet) den styrelseledamot som inte
kan närvara under styrelsemötet. Ersättarna är dock inte
direkt ansvariga för verksamhetens genomförande, till skillnad
från ledamöterna. Det har sin förklaring i att det bara är
ledamöterna, det vill säga de personer som enligt lag har
ansvar, som skriver under bokslutet.
Mellan årsmötena verkar en valberedning, som väljs av
årsmötet. I likhet med revisorerna granskar också
valberedningen hur väl styrelsen skött sitt arbete under året;
och lämnar under årsmötet förslag på de personer som de anser
bör ansvara för verksamheten under kommande period. Till stöd
för sitt arbete har de utöver stadgarna bland annat
medlemsorganisationernas förslag och synpunkter på vilka
personer som bör ingå i styrelsen.
Det är viktigt att de medlemsorganisationer i Riksskådebanan
som ännu inte anmält ombud till årsmötet, gör det. Det är
också väsentligt att berätta vilken person som respektive
medlemsorganisation har utsett som ersättare för det utsedda
ombudet.
Ombuden är årsmötets viktigaste deltagare, och en
förutsättning för att demokratin i organisationen ska fungera.
Det vill säga för att årsmötet ska kunna genomföras.
Riksskådebanans styrelse kommer att delta under årsmötet,
vidare är samtliga verksamhetsansvariga i de regionala
skådebanorna välkomma att delta under hela årsmötesdagen.
Riksskådebanans svarar för de kostnader som är förenade med
årsmötet för samtliga inbjudna, och på förekommen anledning,
självfallet även för de personer som utses som ombud.
Förutsatt att alla är med på de gemensamma arrangemangen, och
bor på det hotell som Riksskådebanans bokat, samt reser till och
från Stockholm från hemorten enligt Riksskådebanans resepolicy
som säger att mest prisvärd resa gäller. Och om flera ska resa
i bil, samman sträcka, så uppmuntras till samåkning.
För de deltagare/ombud/gäster som önskar övernattning
gäller det att snarast berätta för Riksskådebanan, genom
förbundssekreteraren, vilka nätter som man avser att övernatta
i Stockholm, och för hur många personer övernattningen gäller.
De nätter som är aktuella är natten mellan den 26 och 27 mars
och natten mellan den 27 mars och 28 mars. Hotellet där
Riksskådebanans förbeställt rum är Rica hotel i Älvsjö.
Riksskådebanan utgår från att den som anmäler sig till
årsmötet - och själva årsmötesdagen inklusive samtliga
programpunkter - även deltar i de måltider som är aktuella
under dagen. Den som eventuellt har för avsikt att inte dela
under måltiderna bör vänligast meddela Riksskådebanan det.
Med vänliga hälsningar Riksskådebanan
Ulla Tengling förbundssekreterare
förbundssekreterare