Tillbaka                                                                        

Nyhetsbrev Riksskådebanan februari 2009

Till anställda, förtroendevalda, medlemsorganisationer.

I Dagens Nyheter skriver journalisten Nina Björk att hon inte längre kan använda ordet kreativitet, och att det numera kanske bara är en tidsfråga innan ordet demokrati försvinner bort från henne därför att det riskerar att bli helt oanvändbart. Hennes förklaring är att orden och begreppen marknadsanpassas; försvagas och urvattnats. Kommersialiseras och ockuperas. Ord som förr vara laddade med den sortens kvalitet som bara uppstår i samtal mellan människor; finns nu som köpt text på var och varannan reklamskylt.
Nina Björk är inte den första som erfar att orden kan förlora sitt värde. Svordomar direkt hämtade från Hades är nu, inte för att de är kommersialiserade utan för att de blivit så allmänna, accepterade och urtvättade helt meningslösa. Utan laddning. Kvar finns bara ett stort hål i väntan på nya riktiga kraftord, sådana som biter.

Men, för att gå tillbaka till Nina Björks rädsla för att ordet demokrati också kan gå förlorat, visst har hon rätt, så kan det gå om vi inte på allvar bryr oss om vad demokrati är. Det finns nämligen en risk för att det ordet också kommersialiseras, om vi inte håller fast i det. Och gör det till vårt eget. Vårt eget av i dag. För att verkligen förstå hur det där ordet ska användas så måste faktiskt demokratin erfaras av dem som ska begagna ordet.

Vi måste med andra ord anstränga oss för att se skillnaden mellan demokrati och det som finns i stället för demokrati. Så där är det säkert med ännu en räcka av ord och begrepp som funnits med så länge att vi tar dem för givna. Oreflekterat föreställer vi oss att de alltid ska existera i sin nuvarande form och med sin nuvarande laddning. Men det gör de inte.

Skådebanerörelsen har sin egen ordlista i likhet med många andra organisationer. Med organisationer som existerat länge är det till och med så att orden lätt riskerar att cementeras; fastna i sin egen form, i sin egen översättning, trots att tiden går förbi dem. För omvärlden kan det där mötet med den äldre och för att vara lite rå kanske också den en aning självtillräckliga organisationen därför bli inte bara svårt att förstå eller rentav besynnerligt, utan också på gränsen till fullständigt obegripligt.

När vi nu i den hör rörelsen sökt bidrag hos Statens Kulturråd för verksamhetsåret 2009, och i mitten av februari blivit beviljade mer eller mindre av de pengar vi sökt, ställs vi inför den utmaning som det innebär att göra verksamhet i konsekvens med de utfästelser som vi ställt oss bakom.
Vi har nämligen lovat att arbeta för mångfald, för jämlikhet, för jämställdhet, för barn och för ungdom. Och för mera tillgänglighet, och det i betydelsen att människor med funktionshinder ska ha samma och likvärdiga rättigheter till konsten och kulturen som alla andra som inte är funktionshindrade.

De här utfästelserna gäller för alla skådebaneenheter.

Nu i årsmötestider betyder naturligtvis sådana här överenskommelser särskilda hänsyn vid val av nya styrelser; vi bör inte bara tänka på, utan faktiskt i praktiken se till att exempelvis hälften av styrelseledamöterna är kvinnor och följdriktigt den andra hälften män.
Och inte bara det; vi bör också se till att styrelserna representerar etnisk mångfald och att olika åldrar och erfarenheter finns företrädda.
När det gäller möten mellan konst, kultur och människor – ja då är det också så, att vi som rörelse måste tänka över både vad för slags konst och vad för slags kultur vi talar om, och vilka människor vi talar om. Vi ska arbeta där behovet är störst. Om det är så att konsten och kulturen inte representerar konst från andra delar av världen, då är det värt att fundera över varför. Och att göra något åt det. Likaså är det naturligtvis viktigt att de människor som ska möta konsten också kommer från andra kulturer än den svenska.

För Riksskådebanans del betyder de här frågorna bland annat att vi framöver ställer frågan till exempelvis studieförbunden, som finns med som medlemsorganisationer i skådebanerörelsen, om det finns tillräckligt många studiecirklar i konsthantverk som är inspirerade från andra konsthantverkstraditioner än den svenska? Och med den frågan följer förstås följdfrågan; kan skådebanerörelsen verka för att konsthantverk från andra delar av världen blir lika respekterat och attraktivt som annat konsthantverk? Och i så fall – hur ska vi göra?

Förutsättningarna för årets statliga bidrag till skådebanerörelsen handlar också om att mycket tydligare än tidigare uppmuntra till möten mellan konst, kultur och riktigt unga människor. Här har vi i de skilda skådebaneregionerna olika traditioner, och erfarenheter. Vissa skådebaneregioner har arbetat mera tillsammans med barn än andra.
Veckan före midsommar – det låter som långt fram i tiden, men viss organisation tarvar långsiktighet – planerar Riksskådebanan att sätta barnens situation i fokus genom att främst uppmuntra till samtal och debatter både om hur barnen skildras i konsten och kulturen, och om barns och ungdomars möjligheter att möta densamma.
Vidare kommer snedrekryteringen till konstnärliga utbildningar att bli ett samtalsämne; fortfarande är det så att det är de konstnärliga högskoleutbildningarna som står för den största sociala snedrekryteringen vid jämförelse med andra högskoleutbildningar. Det här betyder inte enbart att ungdomar från mera välbärgade hem är överrepresenterade. Ungdomar från mindre privilegierade miljöer kommer inte fram. Ungdomar med annan etnisk bakgrund än den svenska är också ordentligt underrepresenterade därför människor med rötter i andra länder nästan till hundra procent hör till gruppen som inte lever i någon välfärd över huvud taget.

Månaden som gått bär Kulturutredningens signum.
Kulturutredningen ( SOU 2009:16 ) presenterades den 12 februari, samma dag som den så kallade ”skuggutredningen” presenterade förslag till en annan kulturpolitik.
Riksskådebanan kommer att svara på Kulturutredningens betänkande.
Remisstiden är tre månader lång, och det finns naturligtvis anledning för flera skådebaneregioner och även andra medlemsorganisationer inom Riksskådebanan att uttrycka en mening eller flera meningar kring utredningens förslag. Kulturutredningen kommer att finnas med som en särskild punkt då Riksskådebanans håller sitt årsmöte i Stockholm den 28 mars. Årsmötet ordnas i Konstfacks lokaler, med start klockan 10.00 , och avslutas med lunch klockan 13.00, adress LM Ericssons väg 14 (Tunnelbanestation Telefonplan, linje 14 i riktning mot Fruängen).

Ännu är det flera skådebaneregioner och medlemsorganisationer som inte anmält vem som kommer att representera regionen/medlemsorganisationen. Svar till Riksskådebanan uppskattas stort.

Med vänliga hälsningar

Riksskådebanan

Ulla Tengling
Förbundssekreterare
Riksskådebanan