Nyhetsbrev
Riksskådebanan - april 2009
Förtroendevalda, anställda, medlemsorganisationer,
samarbetspartners, vänner!
"Vi vill inte längre tillåta andra att sätta missvisande
etiketter på vår outtröttliga vilja at hävda kulturens värde.
Därför stämplar vi oss själva som kulturnördar"
Så skriver entusiasterna bakom Skuggutredningen ( ett
underifråninitiativ för att ge stöd åt den statliga
kulturutredningen ) som nu inför valborgs- och förstamajhelgen
uppmanar alla kulturvänner att göra sig synliga genom att
medverka både i valborgstal och öppna möten.
Trots elfte timmen bifogas - direkt efter det att det här
brevet avslutas -
ännu ett brev, där Skuggutredningen är avsändare, och där den
står för en uppmaning till alla oss som är engagerade för
kulturens sak.
April månad har kanske färgats allra mest av ett brett
intresse för just den statliga kulturutredningens betänkande.
Riksskådebanan är i likhet med en rad andra remissinstanser
inbjuden att svara på betänkandet, och en rad både informella
och formella samtal har därför ägt rum både i stora och i små
sammanhang apropå betänkandets innehåll. Den dominerande
frågan är och har varit vad förslagen egentligen handlar om.
För det är ju så att en hel del sägs i den faktiska synliga
texten, men mycket finns också att läsa ut i den mera
svårfångade undertexten.
Klart är att den politiska oppositionen har en rad kritiska
synpunkter på utredningens förslag, samt att den breda politiska
samsynen inom kulturområdet, som den nuvarande regeringen talade
om när den kom till makten, inte längre stämmer med
verkligheten. Riksskådebanan har tidigare uppmuntrat alla
intressenter, såväl skådebaneregioner som andra, att diskutera
utredningens förslag och med fördel informera Riksskådebanan om
diskussionens riktning. Nu upprepas samma vädjan. Den artonde maj
ska remissvaret på kulturbetänkandet vara hos
Kulturdepartementet, varför synpunkterna snarast bör komma
Riksskådebanan till del.
Det vi redan nu kan säga, och som är föga kontroversiellt, är
att Riksskådebanan kommer att understryka det nödvändiga i att
man inom kulturpolitiken gör det möjligt inte minst för
folkrörelser och föreningsliv att arbeta mera aktivt och
uppsökande bland alla dem för vilka kulturupplevelser är
långtifrån självklara.
För det är ju här som Riksskådebanan har sin bas; att ordna
mötet som annars inte skulle bli av. De medlemsorganisationer som
har ställt frågan om vad Riksskådebanan finner mest angeläget
i en ny kulturpolitik, har fått svaret att skådebanerörelsens
uppgift finns inskriven i rörelsers stadgar. Och att det inte
borde råda någon som helst tvekan om att skådebanerörelsens
fokus är inställt på de människor som hamnar utanför
kulturhändelserna.
Ännu en synpunkt som Riksskådebanan med all sannolikhet
kommer att stå upp för, i det remissvar som är på väg att
formuleras, och i konsekvens med rörelsens stadgar, är att
målformuleringarna i den kulturpolitik som regering och riksdag
fattade beslut om både 1974 och 1996, fortfarande är relevanta.
I synnerhet den text som säger att kulturpolitiken ska motverka
kommersialismens negativa verkningar.
Anledningen till det är att samhället är ännu mera
kommersiellt nu än förr. I kommersialismens spår följer en
likriktning och tystnad som står i bjärt kontrast till den
yttrandefrihet och mångfald som motiverar både
skådebanerörelsens existens, och varför landet ska ha en
kulturpolitik över huvud taget. Själva idén med en politik och
i det här fallet en kulturpolitik är ju att man med politiska
medel behöver ställa tillrätta sådant som inte rättar till
sig självt!
Statens Kulturråd har under månaden som strax är tillända,
tagit emot den andra rapporten från Riksskådebanan, med
information om hur Riksskådebanan fördelade bidraget 2008 till
skådebaneregionerna, och om hur bidraget kom till användning,
parat med verksamhets- och revisionsberättelser från de skilda
skådebaneregionerna. Som alla skådebaneregioner känner till
kommer varje regionen för det här året att svara för sin egen
rapportering till Statens Kulturråd om hur statsbidraget kommer
till användning, och hur väl verksamheten sammanfaller med de
utfästelser som ligger till grund för bidragets beviljande.
Kanske är det läge att stämma av redan nu och se om
verksamheten är på väg åt det håll som ligger till grund för
anslaget?
Ett av de mera spektakulära förslagen - för att återgå
till den aktuella kulturutredningen -handlar om en ny
bidragsekonomi enligt något som kallas portföljmodell. Idén kan
i korthet sammanfattas med att statliga bidrag ska gå ut i
regionerna och där bli föremål för regionala förhandlingar
innan de fördelas. Alla regionala intressen - inklusive det
"civila samhället" - dit skådebanerörelsen bör
räknas - ska finnas på ena sidan förhandlingsbordet, och staten
på den andra. Tanken är att man ska komma fram till en
samförståndslösning om var bidragen gör största möjliga
nytta. Redan nu, och i skenet av att varje skådebaneregionen så
småningom ska redogöra för Statens Kulturråd hur bidraget har
använts, kan det vara läge att göra sig påmind hos kommuner
och landsting, om att just skådebaneintresset vid sidan av andra
folkrörelser kan och bör bli partners att räkna med på ett
nytt sätt framöver. Samma sak, om skådebaneregionernas
betydelse som samtalspart, ska naturligtvis Riksskådebanan
framhålla inför staten, det vill säga till Kulturdepartementet
då Riksskådebanan överlämnar remissvaret på
kulturutredningen.
Ännu en spektakulär tanke i kulturutredningens betänkande
handlar om det som fått namnet aspektpolitik. Det vill säga att
kulturpolitiken ska ses ur olika aspekter, att den ska tänkas in
i och placeras i fler sammanhang än vad man normalt tänker sig;
den ska till exempel vara ett incitament för regional tillväxt,
för en bättre miljöpolitik, för en bättre socialpolitik, för
bättre hälsa och så vidare. För skådebanerörelsen är tanken
inte alls ny. Idén att konst- och kultur ska injicera kreativitet
i samhället kan självfallet bejakas; det väsentliga är dock
att konstens och kulturens centrala uppgift, alltid, och
kompromisslöst, är att ge demokratin näring. Det handlar
alltså om själva yttrandefriheten, och om konstens och kulturens
eviga uppgift att inspirera till nytänkanden, till kritik, till
ifrågasättanden och till granskning. Utan minsta tanke på om
kritiken kan vara lönsam. Kritik kan nämligen - kortsiktigt -
vara mycket olönsam, mätt med marknadens mått. Däremot är den
ständigt "lönsam" mätt med mänskliga, demokratiska,
mått. Den som grunnar mycket på aspektpolitiken kan ju också
ställa sig frågan om det faktiskt är konst och kultur som man
talar om när konsten - eller rättare sagt själva
föreställningen om konst och kultur - ska agera i så många
andra roller och sammanhang än där den verkligen hör hemma?
Finns inte risken att den att förflyktigas? Bara upphör att
vara?
Ytterligare en väsentlig synpunkt som kommit i dagen under de
samtal Riksskådebanan fört med skilda intressen, företrädesvis
inom föreningslivet, är inspirerad av kulturutredningens tanke
att Kultur i Arbetslivet ( projektmedel inom Statens Kulturråd
som bland annat regionala skådebanor använt för uppsökande
verksamhet på arbetsplatserna) i första hand ska vara till för
att ge etablerade konstnärer arbetsmöjligheter. Helt fel idé
tycker de som Riksskådebanan talat med. För det första får man
inte ställa konstnärernas intressen mot den grupp människor som
inte alls är vana vid konst och kultur. Det är orätt mot bägge
partner. Konstnärer ska ha en bra försörjning därför att de
betyder mycket för ett demokratiskt samhälle; och för
samhällsmedborgare som ges möjligheten att möta konsten på
arbetsplatsen, i vilken form den än är - som teater, bildkonst
eller böcker - ökar, bevisligen, och tvärtemot vad utredningen
säger, både säkerheten och tryggheten, såväl i jobbet som
privat. Det vill säga; den som möter kulturen på jobbet växer
i tillit till ett samhälle som är till för alla. Allt till gagn
för hela samhället.
För Riksskådebanan - som verkar i linje med sin verksamhetsplan,
den som årsmötet beslutade om för precis en månad sedan - har
det nya året just börjat. Temat för årets verksamhetsplan är
mångfald. Alla ska med; barn och ungdom, människor som
funktionshindras på grund av brist på tillgänglighet, brist på
jämställdhet och brist på jämlikhet ska vara med! Tonvikt ska
läggas på mera utvecklingsverksamhet och mera samverkan.
Allt det här är stora ord samlade i en stor vision, som ska bli
verklighet. Och allt ryms bakom i eller under verksamhetsidén att
skapa möten mellan konst och människor, utifrån en
rättviseaspekt, där behoven finns.
De medlemsorganisationer /regionala skådebanor eller enskilda
som är intresserade av att ordna regionala seminarier i samverkan
med Riksskådebanan och med start i september och oktober på
temat mångfald - där företrädare för skilda
kulturinstitutioner kommer att finnas med i panelen - kan med
fördel anmäla sitt intresse till Riksskådebanan före maj
månads utgång.
Av stort intresse är också att de skådebaneregioner/medlemsorganisationer
som vill arbeta för både mera jämlikhet och jämställdhet - i
det uppsökande arbetet inom kulturområdet - hör av sig till
Riksskådebanan under maj månad.
I verksamhetsplanen framhålls vidare betydelsen av att hela
skådebanerörelsen presenterar sig på det så kallade nätet,
det vill säga varje skådebaneregion på sina respektive
hemsidor. Ännu finns det hemsidor som det inte blivit fart på;
för dig/er som känner att uppgiften är övermäktig, kontakta
skådebanekollegan Tapani Björkbacka, adress tapani.bjorkbacka@lo.se.
Tapani Björkbacka och Riksskådebanan står för ett fortsatt
samarbete när det gäller att informera om skådebaneverksamhet
med stöd av den digitala tekniken.
Med vänliga hälsningar
Riksskådebanan
Förbundssekreterare
Ulla Tengling
Ps här nedan följer Skuggutredningens inbjudan, att den talar
om Stockholm som jordens medelpunkt må förlåtas!
Inbjudan från Skuggutredningen, Ungatur och Turteatern!
Valborg närmar sig med stormsteg och remissvarstiden på
Kulturutredningens betänkande går snart ut. Därför vill
Skuggutredningen i samarbete med Ungatur och Turteatern bjuda in
dig och alla du känner till en rad evenemang som går i
kulturpolitikens tecken!
Torsdag den 30/4 kl. 18- 23.00 - Plakatverkstad på teater
Reflexen (Turteatern) i Kärrtorp (ligger ett par meter till
höger om t-banans utgång)
Kom och måla, klipp, klistra, sy ihop de åsikter du vill ska
synas i kultursektionen (läs mer här nedan) i 1:a maj-tåget. En
del material finns att tillgå på teatern, ta gärna med färg
(rosa och svart) och dylikt att skriva med och även saker att
skriva på (typ lakan, skyltliknande material etc.)
Bar finnes! Majbrasor finns i närheten om man vill ta en paus och
uppsöka en sådan.
Fredag 1/5 kl. 12.30 - Kulturtåget
Vi upprepar förra årets tågande för kulturen och möts kl.
12.30 utanför grillkiosken i hörnet Götgatan/Tjärhovsgatan.
Tåget, på initiativ av Ungatur, kommer likt förra året gå i
en egen sektion i Vänsterpartiets tåg. Vi vill göra detta tåg
ännu mer uppseendeväckande än förra året och uppmanar
därför alla att klä sig i färgerna svart och rosa. Vill du
hellre gå i något annat tåg så kom gärna och hämta en "kulturnörd"-badge.
Denna badge går i färgerna svart och chockrosa och har liksom
Skuggutredningen ingen partipolitisk anknytning. Läs mer om
"Operation Kulturnörd" här nedan. Är du med i
facebook kan du även läsa om "Operation Kulturnörd"
där.
Fredag 1/5 kl. 16-20 - Remissvarskrivarverkstad på Teater
Reflexen (Turteatern) i Kärrtorp
Kom och formulera ditt remissvar på Kulturutredningens
betänkande tillsammans med andra!
Att skriva remissvar är betydligt enklare än man tror! Detta är
ett ypperligt tillfälle att visa att vi i allra högsta grad vill
och kan vara med och påverka vår kulturpolitiska framtid.
Experter som synat Kulturutredningen i sömmarna kommer att finnas
på plats på teatern. Är du osäker på hur man formulerar ett
remissvar har vi även experter till detta. Remissvarsmallar
kommer att finnas, bara att fylla i och stoppa på lådan.
Ta med din laptop, din favoritpenna eller vad som behövs för att
du ska komma igång och ta dig ut till Kärrtorp!
Enklare förtäring och dryck kommer att finnas till humana
priser!
Fredag 1/5 kl. 20- 24.00 Öppen Scen på Teater Reflexen
Vi avslutar vår 1:a maj med en hejdundrande Öppen Scen, som
vanligt i Ungaturs och Turteaterns regi. Kom och sjung i våren
tillsammans med operaimprovisatörer, Katten Skogmans Orkester, en
och annan poet, modiga nya ansikten, gamla erfarna estradörer,
improgruppen Presens, med flera med flera.
Bar (full av kulturnördar) finnes!
Hjärtinnerligt välkommen!
Kontaktperson Camilla Waltin; camilla@ungatur.se, 070- 35 96
408
"Operation Kulturnörd"
Minns du kampanjen "Rör inte min kompis"?
"Operation Kulturnörd" har tillkommit efter en rad
påhopp där många som engagerar sig och brinner för kultur blir
kallade, ofta med en nedsättande ton, för
"kulturelit". Alternativt blir man anklagad för att gå
kulturelitens ärenden. Ofta har det handlat om att vän av kultur
har hävdat dess värde och därför uppmuntrat till diskussioner
rörande kvalitet. Inte utifrån ett elitistiskt perspektiv utan
alldeles och helt precis tvärtom; man har velat diskutera vad som
är hälsosamt för människan ur ett demokratiskt perspektiv.
Eftersom vi anser "elit" vara ett odemokratiskt begrepp
oförenligt med kultur vill vi inte längre tillåta andra att
sätta missvisande etiketter på vår outtröttliga vilja att
hävda kulturens värde. Därför stämplar vi oss själva som
kulturnördar!
En nörd är någon som vågar gå så långt i sin kärlek
till något att man tar risken att uppfattas som en tönt. En
nörd vågar fördjupa sig i något bortom gränserna för vad som
anses vara "normalt". En nörd vågar gräva ner sig
totalt i något man älskar. En nörd har fixerat ett
intresseområde och släpper det inte trots elak kritik. En nörd
blir expert genom att undersöka saker efter eget huvud.
Citat Stina Oscarson ur "Kulturelit eller kulturnörd?"
(från Tankesmedjan Det Osynligas blogg):
"Kulturnördar kan vara både amatörer och professionella,
utövare, deltagare och åskådare av och i kulturlivet. Inbyggt i
begreppet elit finns att alla inte kan nå dit, en slags medveten
hierarki som vill vara utestängande. En sådan utestängning
passar helt enkelt inte när vi talar om konsten och kulturlivet
som en hörnsten i demokratin."