Nyhetsbrev Riksskådebanan maj 2008
Skådebanevänner; anställda, förtroendevalda, samarbetspartners,
medlemsorganisationer m fl
Det spontana gensvaret på förslaget att ordna seminarier kring sponsorfrågan
är stort i hela skådebanerörelsen. Förslaget handlar helt kort om att den
regionala skådebanan tillsammans med Riksskådebanan tar ansvar för en debatt
där själva idén med en sponsrad kultur granskas och analyseras utifrån en
rad olika aspekter.
Men har vi någon egen bestämd uppfattning i
den här frågan? Och ska vi ha det? Bör vi ha det? Undras det här och var.
Själv tror att just själva seminariet, formen för granskningen av idén, är
svaret på den frågan.
Seminarieidén handlar ju om att åsikter
framförs, och att den som bär på åsikten argumenterar för sin ståndpunkt,
för att sedan, inför en större grupp, publiken, få sina argument granskade.
Och i själva kritiken av argumentationen finns
ju mycket av idén bakom hela skådebaneverksamheten. Det är därför som vi
också utan problem kan föra in idédebatten som en konstform väl så viktig
som alla andra i en organisation som ser täta, betydelsefulla, ja avgörande,
samband mellan demokrati och kultur.
Efter det att vi har sett en film, läst en
bok, berörts av en teaterföreställning, fångats av en bild, njutit av musik
- så är det ju vår sak, rörelsens sak, att sakta farten, fånga ögonblicket
och reflektera över upplevelsens och kanske också upphovsmannens syfte.
Finns eller fanns det ett syfte bakom upplevelsen som jag nyss erfarit som jag
inte ser eller förstår?
Vad vill den här upplevelsen mig?
I skenet av argumentation spökar ständigt det
som är ett tecken på manipulation. En vilja, eller rättare sagt någons, en
subjektiv vilja, att styra i en viss riktning!
Att skådebaneverksamheten ständigt utsätts
för andras viljor att styra händelser i en viss riktning är knappast något
som sker i det fördolda.
Det finns en rad företeelser som är gemensamma för flertalet skådebanor.
För det första så är det väsentligt fler arrangörer av skilda
underhållnings- och kulturevenemang som söker sig till den regionala
skådebanan, varhelst den befinner sig, än vad det är publik som söker sig
till Skådebanan för att få stöd i valet av konst eller kulturupplevelser,
eller ännu mera väsentligt, för att bli övertygad om konst- och
kulturupplevelsens absoluta värde.
Kultur- eller underhållningsarrangörens syfte
är enkelt; den vill ha publik.
Publiken ger händelsen mening och legitimitet. Alla vet det. Konsthallar vill
ha publik, teatern vill ha publik, musiken vill ha publik, boken vill ha
läsare.
För Skådebanan som mäklar mötet, möten,
handlar det därför om att ta ansvar för vilka möten som ska bli av.
Det är lätt att bli manipulerad. Det kan vara förledande lätt att lämna
över rodret till någon annan med starkare vilja. Eftersom skådebanerörelsen
är mottagare av skattepengar, främst statsbidrag, för att ordna möten som
annars inte skulle bli av så handlar det naturligtvis om ett alldeles särskilt
ansvar för mötets kvalitet, och vilka prioriteringar som görs.
Och i det här sammanhanget betyder kvalitet att vi var vi än befinner oss i
skådebanevärlden aktivt söker upp och motiverar ny publik att vara med om ett
kulturmöte som vi på goda grunder vet och tror ger upphov till nya tankar och
nya erfarenheter. Stundens absoluta glädje - då konsten verkligen tar tag i
sin publik - och publiken svarar - är en bland flera erfarenheter som
naturligtvis aldrig nog kan överskattas.
Ansvar för mötet - som annars inte skulle bli
av - mellan konst och kultur och människor betyder även att man ska kunna
säga nej om man är anställd eller förtroendevald i en Skådebana.
Det som sker under epitetet Underhållning är inget som Riksskådebanan sökt
och fått bidrag för. Det är något helt annat.
Skådebanan ska självklart inte, var den än är, förmedla möten, där man
vet att konsten eller kulturen inte motsvarar vad den ger sig ut för att vara.
Teaterföreställningar med dåliga recensioner ska inte stå i fokus för de
möten som skådebanan ordnar.
Litteratur som ges ut i spektakulärt syfte - med mera hänsyn till pengar än
till läsare - har inget alls med Skådebanan att göra.
Ett sätt att värja sig mot ivriga
uppvaktningar från arrangörer vars produktioner man inte alls är intresserad
av är naturligtvis att själv ta ännu mera aktivt ansvar för alla möten som
mäklas, och att ta en rejäl diskussion om prioriteringar och
skådebanestyrelsernas specifika ansvar; samt att se till att all reklamtext -
per definition manipulativ text - som presenterar en kulturhändelse - byts ut
mot rak och enkel information, och mycket gärna kompletteras med omdömen från
kulturkritiker som förhåller sig helt fria och opartiska till
kulturhändelserna de talar om.
Ytterligare ett sätt att värja sig från
manipulationer är att sträva efter en samtal före eller efter ett
kulturmöte, där den kritiska aspekten är representerad genom till exempel en
driven samtalsledarare.
Självfallet är det så att
skådebanerörelsen förändras över tiden - och befinner sig i en ständig
dialog med sin omvärld. Att skådebanan i dag kan och bör ta på sig en
större kritisk och kulturkritisk roll hör förstås ihop med en tilltagande
tystnad i samhället i stort.
Tystnaden har flera förklaringar; men den vanligaste är densamma idag som för
hundra år sedan. Ju otryggare enskilda människor är, desto tystare blir det.
En stark förklaring till bristande trygghet har med pengar och makt att göra.
I dag finns mycket av makten utanför och bortom det som förr stod under mera
mänsklig påverkan.
Politiken som förr och självklart tog parti för demokrati och folkrörelser
vacklar och abdikerar
En av flera händelser under månaden som gick
var besöket på Kulturdepartementet; där Riksskådebanan förklarade sin
kulturdemokratiska ambition, hur de regionala skådebanorna arbetar och visionen
att ännu fler möten ska bli av mellan konst, kultur och människor där
behoven finns.
Riksskådebanan fick ett mycket vänligt mottagande av stabschefen Henrik
Toremark, som sken upp extra mycket när han fick veta att skådebanerörelsen
hade sin senaste höstträff i Sunne. Det var hans hemort.
När han också fick se bilden på kyrkvaktmästaren Göran Bengtsson, som kunde
och kan allt om Selma Lagerlöf, och som skådebanefolket under höstkonferensen
fick lyssna till, log han stort.
Andra händelser har varit de samtal som förts
med företrädare för skilda regioner som både reflekterar över den egna
skådebanans framtid och kring den ordning som gäller vid rapporteringen en
gång i månaden, till Riksskådebanan, och som handlar om hur många
kulturmöten som respektive regional skådebana svarat för på temat Möten
mellan konst, kultur och människor och som annars inte blivit av. Och som har
finansierats med stöd av det statsbidrag som Riksskådebanan förmedlat vidare.
Svaret nu liksom tidigare är att det
statsbidrag Riksskådebanan söker, får beviljat och som vi tar emot är ett
bidrag som baseras på möten som blir av. Och det är endast möten mellan
kultur och människor som inte är vana vid kultur som räknas. Interna möten,
och då menar jag sådana sammanträden som vi ordnar med partners,
medlemsorganisationer och kulturinstitutioner eller ännu mera interna möten,
när vi sammanträder med varandra, räknas inte. Hur nödvändiga och
demokratiska de än är, och anledningen till det är ju att alla dessa möten
ska och bör endast ha ett övergripande syfte och det är att man med gemensam
vilja och kraft ordnar möten i skådebanans regi där behoven finns. Möten av
hög kvalitet där konsten söker upp människan.
Allt talar också för att detta, att hålla
fast vid det unika, och konsekvent fokusera, initiera och utveckla möten som
annars inte blir av , är det bästa argumentet då man som skådebaneregion
ytterligare vill övertyga region - och kommunpolitiker om den egna regionala
skådebaneverksamhetens betydelse. Och utifrån denna argumentation söka anslag
för fortsatt verksamhet. Även när man riktar sig till andra presumtiva
bidragsgivare än politiker - så lär argumentet att man gör något helt unikt
- ett kulturarbete för demokrati och rättvisa - vara det mest intressanta.
Som vi tidigare nämnt så talar också allt för att storleken på det statliga
bidraget/anslaget som söks av Riksskådebanan och som sedan fördelas till
regionala skådebanor redan nästa år i väsentlig grad kommer att styras av
hur stor eller liten den lokala och regionala ekonomiska motprestationen är.
Signalen från Statens Kulturråd har varit mycket tydlig; ingen region ska
kunna luta sig mot statsbidraget.
Ett konkret förslag i moderaternas nya
kampskrift om kultur, som signerats av sex riksdagsledamöter i riksdagens
kulturutskott, handlar om att statens bidrag till skådebaneverksamheten ska
villkoras på så sätt att det bara delas ut om alla skådebanor arbetar som
Västra Götaland "till att vara en brygga mellan näringsliv och
kultur".
Riksskådebanan har svarat i en öppen
debattartikel som följer med detta nyhetsbrev. Dokumentet börjar med
"motargument…"
Just nu finns det många som vill tafsa på
vår heder! Så se upp för manipulatörer.
Och vänner - var rädda om den demokrati som vi uppmuntras att hålla fast vid
genom att ordna ständiga kulturmöten.
Och slutligen tänk på:
Där ingen lyder - finns det heller ingen som frestas att bestämma!!
Med vänlig hälsning, Nynäshamn i maj 2008
Med vänliga hälsningar
RiksSkådebanan
Ulla Tengling
förbundssekreterare