Nyhetsbrev riksskådebanan april 2008
Skådebanevänner; förtroendevalda, anställda, partners, intressenter,
medlemsorganisationer m fl
Vi sitter i teaterfoajén; adress Teatertribunalen, kommun och
landstingsstöttad teater Hornsgatan i Stockholm.
Frida Röhl, teaterchefen, har just spelat för fullsatt salong tillsammans med
fyra andra kvinnor.
Pjäsens titel är "Etnoporr".
- Vilka sponsorer vill associeras till den här föreställningen?
- Men vi gör samhällsnytta; från det att ordet, eller begreppet Etnoporr inte
fanns, så är det ingen längre som tvekar att använda det. Vi kom rätt i
tiden. Vår uppgift? Att rota i själva samhällssjälen; starta tankar, vända
på invanda föreställningar. Också de mest obekväma.
April månad är avslutad.
Och idédebatten om kultur och sponsring tar ny fart; i tankesmedjor, på
kultursidor, på seminarier.
Finns det samband mellan lobbyism - eller lobbying ( det som förr definierades
som otillbörlig påverkan )och sponsring? löd frågan när Riksskådebanan på
sin nya hemmaplan i Nynäshamn förväntades att ge ett svar under månaden som
gick.
Alldeles klart är att det finns minst ett par
intressen inom kulturområdet som drar åt skilda håll.
Det ena intresset talar om det positiva i näringslivets möjligheter att ge
stöd till kulturlivet; mot att näringslivet, företagen, i sina respektive
deklarationer till skattemyndigheten kan göra ekonomiska avdrag för
sponsorkostnaden och med det minska sin skatt till staten.
Det andra intresset talar för att samhället, staten, står för stödet till
kulturlivet, och att finansieringen till konsten och kulturen går via den skatt
som både enskilda och företag betalar för att ett bra samhället ska fungera.
I det här sista fallet blir den konst som ska finansieras, skapas och
förmedlas något som faller under öppna demokratiska besluts- och
arbetsformer.
Om Skådebanerörelsen har någon uppfattning i frågan så handlar det om att
kvaliteten på de konst- och kulturmöten som mäklas i Skådebanans namn aldrig
får urholkas. Vad kvalitet sedan är kan förstås som allt annat diskuteras;
men om upplevelsen inte leder till nya tankar och om den skulle ha blivit av i
alla fall utan Skådebanans stöd, därför att det finns entydiga kommersiella
intressen bakom upplevelsen så är det knappast fråga om en upplevelse eller
händelse som sammanfaller med skådebaneidén. Och som därför inte heller ska
subventioneras med kulturbidrag.
Följdfrågan blir möjligen - om vi nu ska
tala om skådebanevärlden - en fråga om ifall det finns större eller mindre
risk för kvalitetsförsämringar eller chans till förbättringar om
verksamheten sponsras av privata intressen vid jämförelse med om den
finansieras genom statliga bidrag.
Men nästa fråga ligger kanske ännu närmare till hands, och den är än
mera ödesmättad; befinner vi oss i dag i ett läge där frågan om sponsring
eller bidrag över huvud taget har relevans hos oss? Hör här:
När Statens Kulturråd under i mitten av
månaden mottog en samlad rapport över händelser i hela SkådebaneSverige, det
vill säga vad varje regionen presterat för de statliga medel som
Riksskådebanan förmedlat under fjolåret, och vad Riksskådebanans själv
därutöver hade presterat inom ramen för samma bidrag, möttes vi av beskedet
att Kulturrådets handläggare kommer att återkomma under det här året med
ytterligare frågor som rör varje regions verksamhet. Kulturrådet är
Kulturdepartements myndighet och har i uppgift att verkställa den politik som
beslutas av departementet. Den andra informationen var att det statliga stödet
till hela vår verksamhet kan ifrågasättas - därför att det lokala och
regionala ekonomiska gensvaret på de allra flesta håll är litet och på
ytterligare ett par ställen helt obefintligt. Vidare ifrågasattes -liksom
tidigare - Riksskådebanans styrelses policy då det gäller fördelningen av
bidraget; där varje region tar emot lika stor andel av bidraget.
Viktigt för varje skådebaneregion i dag är
förstås att övertyga sin egen omvärld om betydelsen av den egna verksamheten
- att människor, konst och kultur möts där behoven finns - och att ge
konkreta exempel på att det som verkligen görs, också gör skillnad! Och -
inte minst - att söka lokalt och regionalt ekonomiskt stöd för denna
demokratiska och samhällsnyttiga verksamhet som har betydelse för de
människor som omfattas av den.
Riksskådebanans uppgift är, bland andra uppgifter, att bistå varje region i
detta arbete. Riksskådebanans uppgift är däremot inte att stå för
ytterligare ekonomiskt stöd.
I de fall där det bedöms att det inte finns möjligheter att utveckla
verksamheten eller att vinna den näraliggande omvärldens förtroende för den
- blir det och är det dock Riksskådebanans sak att i ta initiativ till en
diskussion om sakförhållandena.
Bland Riksskådebanans medlemsorganisationer
finns en förväntan på interaktion - på regional och lokal nivå.
Studieförbundet Vuxenskolan är en av dessa medlemsorganisationer; som är
öppen för lokala och regionala initiativ från regionala skådebanor. Inte
minst viktigt, säger Vuxenskolans centralt placerade verksamhetsutvecklare inom
kulturområdet, Britt-Marie Jobacker, i ett samtal med Riksskådebanan om
medlemskapets värde, är ansvaret för den gemensamma idédebatten på lokal
och regional nivå om just sambandet mellan konst och demokrati, och sambandet
mellan att själv få skapa och att erfara andras skapande.
På samma sätt som Riksskådebanan nu påminner om mera samarbeten med
Studieförbundet Vuxenskolan, så agerar Vuxenskolan för att man internt ska
söka samarbeten med regionala skådebanor.
Vuxenskolan finns på hemsideadressen www.sv.se
Ju fler samarbetspartners skådebanerörelsen finner desto större möjligheter
ges att göra den regionala verksamheten mera känd, och att ge den ytterligare
djup och bredd.
Den 26 september inbjuds alla ordföranden i
alla skådebaneregioner till en särskild träff i Stockholm i RiksSkådebanans
regi för att ytterligare fördjupa den diskussion som antytts ovan; om
Kulturrådets förväntningar och om möjligheten att förändra den egna
regionens position när det gäller samspelet med omvärlden. Träffen mellan
Riksskådebanans styrelse och regionala skådebanors ordföranden är ett led i
det pågående arbetet med ett idé och måldokument för hela
skådebanerörelsen. Vid den här träffen kommer professorn i vuxenpedagogik
vid Linköpings universitet Staffan Larsson att medverka som samtalspart.
Staffan Larsson har mångårig erfarenhet av forskning som rör folkbildningens
betydelse i termer av kultur och demokrati.
- I mycket av det vi gör inom konst och kulturområdet finns
intressemotsättningar; och propagandan som säger att det inte skulle råda
några motsättningar är kanske det allra tydligaste beviset på att sådana
finns.
Det säger en av de många som antagit
utmaningen att skriva en novell till Skådebanan Västmanlands novelltävling,
en årlig händelse som hör till traditionerna hos Skådebanan i Västmanland
där tävlingen nu ordnades för elfte året i rad.
Vi sitter vid dukat bord i det slott i
Västerås som en gång byggdes åt Gustav Vasa och som i dag bland annat rymmer
landshövdingens bostad. Landshövding i Västmanland är Mats Svegfors, tillika
nytillträdd ordförande för Statens Kulturråd. I år gick det inte att få
ihop det puzzel som innebär att LOs ordförande och landshövdingen ska kunna
vara med samtidigt som priset delas ut. Landshövdingen var inte alls där.
Förklaringen var den att LO-ordförandens dagbok var rätt fulltecknad i den
stund hon tillfrågades om hon ville vara med. Och när hon valde datum visade
det sig att landshövdingen var fullt upptagen med andra viktigheter. Mats
Svegfors fick med andra ord stå tillbaka för LO-ordförandes dagbok.
Men nu är det är den sjuttonde april, och
väldigt mycket vår i kvällsluften.
Det LO-ordföranden säger - om var och en som
deltagit i tävlingen, och inte bara om förstapristagaren utan om alla - är
att hon är tagen av deras berättelser.
Sammantaget är det ungefär trettio
berättelser om själva livet som hon har läst; berättelser kryddade av
fantasi, av drömmar, av iakttagelser.
Tapani Björkbacka är verksamhetsansvarig i
Skådebanan Västmanland.
Novelltävlingen liksom den årliga konstutställningen, där ingen, absolut
ingen refuseras, är hans förverkligade idé om rättvisa och den utvecklade
tanken kring begreppet "där behoven finns". Jag ser på Tapani, och
vet att hans filosofi är och har varit just den här; ingen ska refuseras. Inte
en enda kotte ska gå mot ytterligare ett nederlag". Denna, Tapanis
kulturgärning, ger LO-ordföranden en stark aha-upplevelse. Nästa år hoppas
jag att hon får dela den med Kulturrådets ordförande. Tack Tapani.
Med vänliga hälsningar
RiksSkådebanan
Ulla Tengling
förbundssekreterare